Angående vaccinering

Det är svårt och många barn är rädda! Jag tror att det viktigaste är att barnen känner sig trygga hos föräldrarna. Barnet ska förstå varför mamma/pappa vill att de ska ta sprutan. Jag har gett barn spruta som är rädda och sitter i mammas/pappas famn och de håller lite hårdare om sitt barn men jag kan inte ge om barnet är livrädd och föräldrarna verkligen håller fast sitt barn stenhårt och barnet värjer sig, det är svårt att förklara.

Jag har också prövat en metod som kallas för Guided Imagery. Det innebär att man gör en avslappningsövning med barnet och sen låter barnet berätta om en valfri sak medans jag ställer frågor om det barnet berättar. Googla gärna på Guided Imagery och läs mer om metoden. På en del barn fungerar det verkligen. Jag litar också på att alla skolsköterskor gör den bedömningen om man ska ge barnet eller inte. Jag tror på mycket förberedelse, avslappning av avledning. Som jag sagt tidigare är det en svår fråga.
Till alla föräldrar kan jag bara ge rådet att förbereda barnet, förklara varför ni vill att barnet ska få sprutan, tala om att det kommer att sticka till men framför allt visa att det är okej att vara rädd och att ni finns där. 
Lycka till alla föräldrar och barn. Be skolsköterskan om råd och hjälp för att få till det så bra som möjligt.
Kram från mig.

Kommentarer
Postat av: Zandra

Jag håller helt med dig! Varför tvinga? Det är ju bättre att få dem lugna innan.

2009-11-24 @ 22:33:39
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Det är jättebra tips! =)

Jag blev stucken som barn när jag låg inne på Barnmedicin och har varit rädd för nålar sen dess :)



Blir det en hemsk upplevelse så sätter det sig ju :) Viktigt att fokusera på något annat efteråt oockså så att man inte förstorar upp det? =)



Kramis Carro

2009-11-24 @ 23:18:45
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0